За даними ЕСОЗ, найбільшу кількість електронних направлень – майже 8 мільйонів – створено на консультації лікарів. Найчастіше – до фахівців з неврології. До них отримали направлення понад 700 тисяч пацієнтів.

Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій в охороні здоров’я сприяє докорінним змінам. Усе більше медичних закладів надають пацієнтам можливість онлайн-запису на прийом. З’явились корисні сервіси для пацієнта – електронний рецепт, електронне направлення, електронні медичні записи, електронна картка. Стартувала комплексна послуга єМалятко.

Однією з очевидних переваг електронних інструментів, впроваджених у системі охорони здоров’я, – прозорість та достовірність. Дані, які корисні і медичним працівникам, і власникам закладів охорони здоров’я, і пацієнтам – є абсолютно відкритими. На основі цих даних можна знайти, до кого звернутись по медичну допомогу, будувати якісну аналітику, статистику та подальші прогнози розвитку медичної допомоги в Україні. На сьогодні на сайті НСЗУ всі дані можна побачити  на двадцяти дашбордах.

Наприклад, найбільшу кількість електронних направлень створено на консультацію – майже 8 млн з 13 млн. Найзатребуванішими спеціалістами, за даними електронної системи охорони здоров’я, є неврологи, до яких 700 тисяч пацієнтів отримали е-направлення. Далі: до офтальмологів отримали направлення майже 600 тисяч пацієнтів, до хірургів – майже 580 тисяч пацієнтів, до ЛОР-лікарів – 540 тисяч пацієнтів.

Щодо обстежень, то на послугу рентгенографія грудної клітини отримали направлення понад 700 тисяч пацієнтів. На ультразвукове дослідження черевної порожнини – 170 тисяч пацієнтів.

Електронне направлення дозволило пацієнту обирати спеціалізований медзаклад, в якому отримати послуги за Програмою медичних гарантій. Незалежно від свого місця проживання чи прописки, або того, в якому районі чи місті працює лікар, який виписав це направлення. На сьогодні для понад 6,5 млн пацієнтів лікарі створили в системі 13 млн е-направлень. З яких майже 6 млн – виконано. Це означає, що пацієнти отримали медичну послугу чи лікування, на яке їх направляв лікар.

Місцева влада, аналізуючи таку інформацію, може прогнозувати, яких фахівців необхідно залучати на роботу в місцеві лікарні, яке нове обладнання необхідне, щоб будувати конкурентоспроможний ефективний заклад охорони здоров’я.  Або завдяки електронним даним можна бачити кількість декларацій у лікарів первинної ланки і приймати рішення про залучення нових сімейних лікарів, терапевтів або педіатрів до роботи у певному населеному пункті.

НСЗУ не зупиняється на досягненнях та розвиватиме електронну систему охорони здоров’я. Вже завершено роботу Робочої групи з питань розробки проєкту Концепції електронної системи охорони здоров’я. Документ враховує інтереси різних учасників процесу #eHealth. Це і пацієнтська та медична спільнота, і науковці, і бізнес, і міжнародні партнери України.

У проєкті Концепції враховані пропозиції, які стосуються доступу пацієнтів до своїх персональних даних та інших функціональних можливостей ЕСОЗ. В наступному році ми запустимо електронний кабінет пацієнта та електронний лікарняний.

Електронний кабінет дозволить пацієнту подати декларацію онлайн, побачити власну електронну медичну картку, там будуть збережені його електронні рецепти та направлення. А електронний лікарняний значно спростить процедуру його отримання.

Проєкт Концепції визначає роль місцевої влади, закладів охорони здоров’я у забезпеченні розвитку е-здоров’я на регіональному та місцевому рівнях. Тож після затвердження Концепції розвитку електронної системи охорони здоров’я очікуємо на нові корисні сервіси та інструменти, які працюватимуть в інтересах медичних працівників та пацієнтів.